czwartek, 25 kwietnia 2019

Zagadki przyrodnicze

Od wielu lat (około 40-tu), rośnie na naszej rodzinnej działce w lesie coś, co zawsze kojarzyło mi się z zielonymi ozdobami koszyczków na Wielkanoc. Tworzy piękny dywanik, który z każdym rokiem rozrasta się coraz bardziej.


Ta roślina kwitnie zawsze razem z forsycją i wygląda szczególnie pięknie na tle łysych badylków bez liści. Ostatnio miałam nawet zamiar zapytać o nazwę w jakiejś ogrodniczo-działkowej grupie, ale przedtem znalazłam odpowiedź w tym wpisie u Natanny. To "barwinek", czyli jak sama nazwa wskazuje powinien być rośliną barwiącą. Podobno barwi jajka na zielono - taką informację znalazłam w komentarzach do posta.

A drugą zagadką są dla mnie te kwiatki


 rosną tuż obok barwinka.

Edycja:
Dzięki pomocy Niny kwiatki zostały zidentyfikowane.
To miesiącznica roczna, albo judaszowe srebrniki.
Późnym latem mają takie charakterystyczne owocniki


5 komentarzy:

  1. Dawniej, na początku bawienia się w ogrodnika, często szukałam odpowiedzi na pytanie: jaki to kwiatek?
    Teraz wiem, co u mnie rośnie, ale bywa, że zobaczę ciekawy kwiatek i szukam odpowiedzi na podobne pytanie.
    Barwinek u mnie rośnie, a ten drugi gdzieś widziałam, ale nie wiem, jak się nazywa.
    Gdy trafię na nazwą, to tu ją podrzucę.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zainteresowanie, daj znać jeśli poznasz odpowiedź :)

      Usuń
    2. Widzę, że Ninka mnie uprzedziła. :)))
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  2. Wygląda jak miesięcznica roczna lub inna nazwa judaszowe srebrniki. Jeśli w sierpniu, wrześniu pojawiają się owocniki (łuszczyny) o eliptycznym kształcie,
    ze srebrzyście połyskującą przegrodą nasienną,to na pewno to one. Kwiatki delikatnie pachną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! To jest miesiącznica, w identyfikacji pomogły te późnoletnie owocniki.
      Bardzo dziękuję :)

      Usuń